De wasmachine is er!!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Louise Schuur - WaarBenJij.nu De wasmachine is er!!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Louise Schuur - WaarBenJij.nu

De wasmachine is er!!!

Door: Louise

Blijf op de hoogte en volg Louise

25 Maart 2006 | Peru, Cusco

Hola amigo´s! Ja ja, de wasmachine is gearriveerd! Gistermiddag! Pilar, de huismoeder, kon het haast niet geloven! Blij dat ze was! De kinderen trouwens ook! Ze klommen er bijna in! Heb bewust voor een machine met een bovenlader gekozen, want ik zag het al helemaal voor me: De kinderen in de wasmachine kruipen of ze stoppen de huisdieren erin! Nu kunnen ze niet bij het deurtje! De trommel heeft een capaciteit van 10,5 kilo! Perfect dus! De aansluiting duurde even, want daar hadden ze geen kaas van gegeten, zelfs de meneer niet die de machine kwam afleveren! Tja, misschien werkt het wel als de kraan openstaat, :badgrin: De eerste wassen zijn inmiddels al gedraaid! Verder waren deze dag Judith, Sabien en Ann voor het laatst! Nou, ook al zo emotioneel! Eerst Pilar huilen omdat ze nooit meer hoeft te wassen en toen Richard, één van de mannen van het mannenhuis die hier werkt omdat alle kinderen een fotomapje met foto´s kregen. Hij kreeg ook foto´s en wij hielden het ook niet echt droog bij het zien van verschillende tranen! Een hele leuke dag toch nog wel. s´Middags waren Anton en ik met 10 kids de heuvels ingegaan voor een picknick! Dat is echt een uitje voor de kinderen en als ze een uitje hebben, willen ze helemaal schoon mee, dus werd er gedouched voordat we weggingen!!! Natuurlijk kwamen we niet schoon terug, maar dat maakt niet uit. De kids hadden de tijd van hun leven! Deze kinderen hier in Peru, helemaal hier op dit project zijn zo blij met de kleinste dingetjes! De fotomapjes bewaren ze erg zorgvuldig en ze passen erg goed op de spullen die ze krijgen. Zuinig zijn ze er op! Daar moeten de kinderen in Nederland een voorbeeld aan nemen! Die zijn wat dat betreft heel erg verwend! Er werd ook weer geschilderd. Anton is bezig om van een soort van¨"hok" een poppenkast te maken. Dus, de kids vinden het natuurlijk erg leuk om mee te helpen! Volgende week worden de muren afgeschilderd. Ik werk nu 2 weken op dit project en het bevalt me nog steeds prima. Er is nu een groep vaste vrijwilligers en dat is wel lekker. We blijven allemaal nog minimaal een week of 5 en sommigen zelfs meer, dus voor Judith, Sabien en Ann en dat een prettig idee. Ze hadden het er wel moeilijk mee om weg te gaan, maar dat kan ik me heel goed voorstellen. Van de week kwamen er ook weer wat nieuwe kinderen bij. Een jongetje met zijn moeder, een meisje dat door de politie is afgeleverd, omdat ze op straat rondzwierf en eerst in het ziekenhuis heeft gelegen omdat ze allerlei troep had ingeslikt! Ja, er gebeuren hier best wel heftige dingen die je gewoon niet begrijpt! Alle kinderen hebben hier op dit project hebben stuk voor stuk een trieste achtergrond! Dus daarom is het wel leuk om die kids een leuke tijd te bezorgen! Je ziet ze opbloeien!
In de weekenden kom ik een beetje bij. Doe dan leuke dingen hier in de buurt. Vorig weekend met z´n zevenen naar Pisac geweest, een dorp hier iets van 40 km. vandaan. Met 8 man, incl. chauffeur in de taxi naar Pisac. Tja, als je met 34 man in een busje kan, kan je ook met 8 man in een auto! Wel krap, maar we hebben het overleefd, alhoewel de taxi vreselijke geluiden maakte bij elke bocht, alsof ie door z´n voegen zou gaan. Op de terug weg kregen we een lekke band, midden op een weg met alleen maar haarspelden bochten en in het pikke donker! Dus maar proberen on een andere taxi aan te houden, want onze "vriendenlijk" taxichauffeur, had geen reserve band! Uiteindelijk toch heelhuids terug gekomen in Cusco! Pisac is een leuk dorp met een hele leuke markt en onwijs mooie ruines! Zie foto´s. Voor het eerst "Cuy" gezien, maar niet gegeten. Dat is de delicatesse hier, oftewel ze eten hier cavia! Schijnt erg lekker te zijn, maar ik weet niet of ik me er aan waag, helemaal als je die lieve beestjes gewoon levend in de restaurants ziet en daarna zie je ze de oven uit komen, klaar om verorberd te worden! ;-(
Volgende week heb ik weer een paar spaanse lessen, 3 ochtendjes van 2 uur per ochtend. Dat doe ik de komende 2 weken en mischien nog wel 3 weken. Is toch wel nodig, :badgrin:
Het salsa dansen gaat ook steeds beter, ahum... is in ieder geval wel gezellig elke vrijdagavond. Na afloop de disco in om ff lekker uit je dak te gaan!
Goed, dit was het denk ik wel weer voor deze keer! Geniet van de foto´s!
Tchau y hasta luego!
Liefs Louise

• 25 Maart 2006 - 21:07

Ingrid:

Wat een prachtige ervaringen. Ik kan me voorstellen dat die dankbaarheid ontroerend is. Geniet van alles!

• 25 Maart 2006 - 22:52

Jeroen:

Prachtige foto's Loes! Die ene Joshua in de bergen lijkt wel een Brasiliaantje!

• 26 Maart 2006 - 09:26

Ineke:

watheerlijk dat de wasmachine er is en wat een fantastisch mooi land!

• 26 Maart 2006 - 09:31

Ellen:

Hoi Louise, wat een ellende kom je daar tegen zeg . Heel mooi dat ze zo geholpen zijn met jullie hulp! Ontroerend, zit met prikkende ogen je bericht te lezen. Fijn dat je ook tijd hebt voor leuke ontspanning, salsa dat lijkt me wel wat hoor. Laat die heupen maar draaien!
    Alles goed hier, twins groeien als kool en Mees wordt steeds bijdehandter.
    Groetjes uit het Haarlemse

• 26 Maart 2006 - 16:04

Monique:

lieve lou,
    Wat een super cadeau die wasmachine zeg!Erg ontroerend om te zien hoe blij ze ermee zijn. Tof dat je het zo naar je zin hebt. x

• 27 Maart 2006 - 06:22

Marjolein:

Lou,
    Wat een geweldige verhalen en foto`s weer,wat zal je genoten hebben toen je die gezichten zag toen de wasmachine kwam.
    Groetjes liefs Mar

• 27 Maart 2006 - 08:29

Tilly:

Daar is ie dan en Pilar zo te zien heel erg blij en dankbaar.Veel te zien op je fotos van de omgeving en een wrak langs de weg had die geen reserveband voor jullie??? Leuk kereltje Nayib die zou je volgens mij wel zo meekunnen nemen.De lente is hier begonnen temp.omhoog en de regen naar beneden.Lou geniet er maar lekker van, liefs Tilly.

• 27 Maart 2006 - 08:30

Mirjam:

hey lou, jeetje wat een verschil he met Nederland, wat een mooi werk is dat. Erg mooi om de foto's er bij te zien (alleen die foto van de cavia op een stokje vond ik wat minder, zat net ff wat te eten ;-) ) Hier in California gaat het nog steeds goed, mijn zus komt dit weekend voor 2 weken (met mijn nichtjes en zwager, heb er zin in) heb jij nog leuke dingen waar ik heen kan gaan met ze> jij heel veel plezier met de kids daar en geniet. dikke kus en ik probeer je weer een keer te bellen xxx

• 27 Maart 2006 - 17:52

Anne & Laila:

Hi Louise,We hebben net al je berichtjes achter elkaar gelezen en alle foto's bekeken. Laila vond de foto's met jouw "vriendje" van zes het leukst.

Laila heeft een vraag, hier komt ze: hoe lang moet hij per dag werken?

Op het Kootertje gaat het goed. Len zingt nog steeds elke dag aan tafel!
    We missen je allemaal op het Kootertje!
    Straks kunnen we je niet meer verstaan als je terugkomt uit Peru?

De groeten van Anne & Laila

• 27 Maart 2006 - 21:06

Irma:

LL(lieve Lou) , ik heb weer genoten van je mooie foto's en ben ontroerd door je verhaal!!Zal zeker extra tissues mee nemen om tijdens jouw afscheid de tranen weg te pinken! Fijn dat jullie het zo leuk hebben met elkaar en ja daar hoort afscheid nemen ook bij.Weten wij alles van he? GENIET,GENIET en GENIET en denk niet te veel aan ons! liefs,Ir xx

• 28 Maart 2006 - 11:29

Leonie:

Hey lou!!
    Wat een coole wasmachine! echt heel erg leuk! hoeft het wasvrouwtje niet meer zo haar best te doen elke dag!
    Ik vind ook dat je geen cavia moet eten hoor! ik zou het ook niet durven! al die lieve beestjes! eet je toch niet op?!!
    Wat een leuke foto's nou veel plezier en we mailen!
    Leonie

• 28 Maart 2006 - 11:45

Rachel!:

he beppie!!!
    Hoe is het met je, je hebt het helemaal naar je zin he!!
    Echt lief joh die wasmachine, wat zullen die mensen blij zijn geweest, die foto's waren echt leuk!
    Mis je het hier al een beetje of blijf je daar nog langer???
    He doe rustig aan, en veel plezier nog he!! dikke kus van rachel

• 29 Maart 2006 - 07:46

Annelies R.:

Hoi Lou, zoals gewoonlijk weer errug genoten van je foto's + verhaal! Wat een ervaring! En wat een leuke kindertjes allemaal, zo blij! Gelukkig heb je daar al wat leuke vrienden, dat helpt natuurlijk ook wel. Erg belangijk! Nou, tot de volgende maar weer, have fun, enjoy, take care!! xxx
    beijos

• 29 Maart 2006 - 07:48

Annelies R.:

O ja, nog ff vergeten, mijn moeder heeft je kaart gehad, vond ze erg leuk en attent, en ze wenst jou ook het allerbeste en een dikke zoen van haar. Bij deze!!!

• 29 Maart 2006 - 13:48

Diana:

haaai lou, leuk van je te zien,hier is alles prima goed,kijk je uit voor enge mannen...en nog veel plezier,dikke kus,hou je goed en tot gauw xxxx di

• 30 Maart 2006 - 11:00

Bregje:

Wat een geweldig verhaal weer en die foto's!
    Snoepjes zijn het(en rakkers vast ook ha ha). Klinkt
    allemaal weer heerlijk, goed naar je zin geloof ik.
    Groetjes!

• 30 Maart 2006 - 22:29

Judith En Sabien:

Lieve Louise,
    Vandaag uitgebreid je site bekeken en alle verhalen gelezen.. in één woord super!!! Hebben enorm genoten van alle foto´s van de kids en het project. We zullen jullie geregeld blijven volgen vanuit Arequipa en vanuit ons nieuwe project. We zijn ontzettend blij met jullie hulp en je daadkracht!! Keep up the good work!!
    Lieve knuffels en tot horens
    Judith en Sabien

• 31 Maart 2006 - 18:32

Trudy, Ernst:

Goh, wat een fantastische foto's; of we het zelf meebeleven. Je maakt steeds de juiste keuzes bij de aanschaf van de cadeaus. Fantastisch Loui! ps. Nog effe en de competitie begint. We zullen straks een borrel op je drinken. Ciao

• 01 April 2006 - 15:35

Diana Van Roon:

Hé Lou! Wat een mooie foto's weer zeg! Tja, zulke mooie natuur kennen we helaas niet meer in ons kikkerlandje! Rien leest op dit moment mee je krijgt de groetjes. De wasmachine draait zeker op volle toeren?!! GEWELDIG! En die cavia's zou ik ook alleen in geval van nood eten; echt niet zomaar! Nou, lieve Lou geniet verder. Dikke knuffel van Diaantje.

• 02 April 2006 - 14:05

@mee:

Wauw Lou!
    Wat maak je een hoop mee daar! Gaaf zeg!
    Lijkt me ook erg indrukwekkend, ik kan me er misschien maar een minibeetje van voorstellen hoe het daar voor jou is. Een hoop bewondering voor wat je allemaal doet voor die mensen! En salsa dansen??!! Tof!! Geniet er maar van! ik denk aan je!
    Dikke kus, @mee