Eerste week in Cusco! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Louise Schuur - WaarBenJij.nu Eerste week in Cusco! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Louise Schuur - WaarBenJij.nu

Eerste week in Cusco!

Door: Louise

Blijf op de hoogte en volg Louise

05 Maart 2006 | Peru, Cusco

Hola mis amigos! Soy feliz! Soy una otra familia, cerca de la escuela y plaza de armes. Una familia simpatica con 3 hijos. Oftewel, ik heb een ander gastgezin! Ik ben in mijn leven al zo vaak verhuisd, dus ik dacht laat ik in Cusco ook maar eens verhuizen. Mijn eerste gastgezin woonde gewoon te ver weg. Iedere keer moest ik met een taxi en dat gaat op een gegeven moment een beetje vervelen. Buiten dat, waren ze weinig thuis, want ze werken nogal onregelmatig. Dus erg stil en ongezellig in dat huis. Gister ben ik ingetrokken bij het nieuwe gastgezin. 10 min. lopen naar school en 15 min. naar Plaza de Armes. Heel leuk huis, verschillende vertrekken, trappetje op. trappetje af, leuke slaapkamer met tv, ;-) goed voor mijn spaans! Het gezin bestaat uit, pa, ma, 3 zonen van 6,12 en 16 jaar en een huishoudster met een kindje van 1 jaar. Zij woont van maandag tot zaterdag ook bij de familie. Leuke meid, die veel spaans met mij wil praten! Haar dochtertje is net een poppetje! Een schatje. haar nichtje van 8 is er ook af en toe. Ik was nog niet ingetrokken bij de familie of ik werd meteen meegenomen naar een familie bbq. Buiten op een straat die was afgesloten. Grote tenten en tafels en de bbq was gewoon een hele grote platte bak die boven veel brandend hout stond. Het menu: gepofte aardappel, dunne plakken steak en salade. Ze gebruikten geen bestek, maar of ik wel bestek wilde. Nou, nee hoor, ik pas me wel aan,dus lekker met mijn handen gegeten! De man des huizes maakt hele mooie sieraden van zilver. Hij heeft een atelier aan huis en er werken een paar knullen voor hem. Ook heeft hij nog een kleding zaakje in het centrum. Ze hebben het denk ik wel goed, want ze hebben niet voor niets een huishoudster en een grote auto.
Verder heb ik definitief besloten om nog een week extra spaans te gaan doen. Dus drie weken i.p.v. twee. Mijn vrijwilligers project wordt daarom dan ook met 1 week opgeschoven. Ik ga het pittige project doen. Het Remar project. Als jullie willen weten hoe het daar is, kun je verslagen lezen van 2 meiden op de site www.el-fuego.nl
Zeker de moeite waard, krijgen jullie ook meteen een indruk waar ik mij in ga storten. Heb er wel zin in. Volgende week ga ik het project bezoeken en dan één of 2 middaagjes meedraaien om alvast te wennen. Ik houd jullie op de hoogte.
Inmiddels heb ik een telefoon nummer hier voor diegene die dat nog niet weten. Mijn eigen mobiel met lokaal nummer. Helaas lukt het sms-sen niet en kan ik volgens mij alleen maar sms-jes ontvangen van mensen met een telfort of vodafoon abonnement, maar dat is ook niet zeker. Bellen kan in ieder geval (volgens mij :badgrin: ) Mijn nummer is 0051849784471 Remember, het is hier 6 uur vroeger! En als jullie heel goedkoop willen bellen, moet je eens kijken op www.telediscount.nl of www.skype.com
Ik heb trouwens een vriendje hier, ;-) hij heet Silvester en is 6 jaar. Heb hem al ontmoet vorig weekend, een schat van een jochie, die je zo mee wil nemen naar Nederland. Hij verkoopt armbandjes enzo. Hij is vrij bekend hier, want is ook al op tv geweest. Er lopen hier heel veel kids rond die spulletjes verkopen of je schoenen willen poetsen. Om de haverklap vragen ze aan je als je op straat loopt of je wat wil kopen. Trouwens even iets over het openbaar vervoer hier: Er zijn 3 manieren om je te laten vervoeren. Bus, kost 60 centimos (15 euro cent) De bussen zitten altijd overvol en helemaal de kleine busjes, die "vans" van 9 of 12 personen. Altijd veel meer mensen er in dan past! Dan heb je nog de "share taxi" Dat zijn grote amerikaanse auto´s die meerdere passagiers tegelijk vervoeren. Kost ook 60 centimos. Dan is er de gewone taxi, die je voor jezelf hebt en dat kost 2 soles. (50 euro cent) Aan de eerste twee vervoersmiddelen heb ik me nog niet gewaagd:!: Verder rijden de taxi´s hier als gekken! Kriskras door elkaar en rijbanen kennen ze niet. Constant getoeter en dat ik nog geen ongelukken heb gezien is een wonder! Wat ook wel interessant hier is, dat de meeste huizen platte daken hebben en dat die worden gebruikt om de was op te hangen. Dan staat de wasmachine ook nog op het dak onder een soort van geimproviseerd afdakje van zeil of golfplaten! Niet te geloven eigenlijk, als je denkt dat het stopcontact gewoon op het dak is en het af en toe flink kan regenen hier....
Tot nu toe heb ik overigens geen last gehad van de hoogte hier. Cusco ligt op 3400 meter! Ik heb de eerste dagen liters coca thee gedronken, schijnt dus toch wel te helpen! Wel ben ik gauw buiten adem als ik trappen moet lopen! Alsof mijn longen er uit vliegen! :roll:
Oh ja, vandaag dacht ik even de toerist uit te hangen door wat musea te bezoeken enzo, maar toen ik op Plaza de Armes kwam, was het er bommetje vol met mensen! Elke zondag is er nl. wel wat hier. Nu vierden ze dat de universiteit 30 jaar bestond en er waren optochten van studenten, militairen en ondertussen was het ook nog de laatste zondag van het carnaval, dus iedereen werd weer bekogeld met waterballonnen, emmers vol met water en heel veel scheerschuim! Ik heb alles bekeken vanaf het Plus Cafe, dat op 1 hoog zit! Leuke foto´s gemaakt en hopelijk kan ik ze zo op de site plaatsen. Dit was het weer voor deze keer. Adios y hasta luego.
Liefs Louise

  • 05 Maart 2006 - 21:56

    Bram:

    Als ik dit zo lees waan ik me weer in Cuszo ik ben er zelf maar een week geweest maar lees zo veel herkenning vooral die taxi's en ja ze rijden als gekken maar zoals je zelf ook al zegt ik heb er nog geen ongeluk gezien zelfs niet de dag in lima ik stond daar gewoon midden op straat te fotograferen en ze reden gewoon met hun oude kevers om me heen. De optochten is iets wat je bijna elke zondag ziet er is altijd wel een bevolkings groep (ambtenaren, verpleegsters, scholieren) die een optocht moet organiseren en ze doen dat met zoveel passie en enthousiasme daar kunnen wij wel wat van leren. Ik had ook wel wat in het spaans kunnen schrijven maar joh ik ben alles oke bijna alles al weer kwijt dus blijven spreken dan blijft het hangen dikke knuffel vanuit het koude besneeuwde Nederland
    Ik blijf je volgen meid

    greetz Bram

  • 05 Maart 2006 - 22:10

    Jeroen:

    Loes,
    Waarom ligt er geen sneeuw op die bergen? Goede cola trouwens op tafel! Mooi dat je je draai bij de new family hebt gevonden. Je moet trouwens de groeten hebben van Martientje, net ontmoet bij nichtje van Wiek in B' hoven. Astalavista, Muiden

  • 06 Maart 2006 - 06:37

    Mark Alexander:

    Je hebt je draai al gevonden merk ik! Mooie foto's weer. Liefs,

  • 06 Maart 2006 - 08:00

    Mirjam:

    hey lou,
    geweldig om die foto's te zien, en gelukkig gaat het goed met deze familie, ze zien er gezellig uit. (gastgezin... hou op ik weet er alles van;-) )Wat denk je, hier in California Regent het gewoon MEGA hard en ze zeggen zelfs dat het gaat sneeuwen, moet niet gekker worden, HALLO WAAR IS DIE ZON!!!!!!!!
    heel veel liefs en suc6 daar xxxx mir

  • 06 Maart 2006 - 08:24

    Hilde:

    mooie foto's en ontzettend leuk om je belevenissen te lezen. Spaans toch moeilijker dan je dacht? blijf je volgen. Veel plezier!!

  • 06 Maart 2006 - 09:38

    Pa:

    Zitten iedere dag aan de P.C.,boeiend al die berichten en foto's. Je draai blijkbaar gevonden!
    Hasta la vista!

  • 06 Maart 2006 - 10:07

    Monique:

    Leuk je nieuwe gastgezin!
    Gelukkig heb je je draai gevonden. dikke kus

  • 06 Maart 2006 - 11:48

    Annelies:

    Helemaal te gek die foto's, leuke familie, leuke omgeving! Ga zo door, voor je het weet praat je vloeiend Spaans, laat ze maar een poepie ruiken!! Até mas!! beijos!!

  • 06 Maart 2006 - 17:11

    Marjolein:

    HEEE Loutje,
    Geweldig weer om je verhaal te lezen, zo te horen heb je het prima naar je zin, klinkt gezellig je gastgezin, fijn dat het zo snel geregelt was voor je.Leuke foto`s hoor, wat een schatje zeg je nieuwe vriendje.
    Veel plezier verder
    Groetjes liefs Mar

  • 06 Maart 2006 - 19:18

    Anita:

    Hé avonturier !!!
    Jeetje zeg, het is daar een compleet andere wereld en wat een hoogtes. Dat is niks voor mij met m'n hoogtevrees. Heb al je berichten gevolgd en ben zeer onder de indruk. Knap van je dat je zo'n avontuur ingedoken bent, maar het is jou ook wel toevertrouwd. Je gaat het gewoon maken daar. Ik volg graag al jouw berichten en hou je haaks.
    Heel veel lieve groetjes en een dikke kus van ons allemaal.

  • 07 Maart 2006 - 16:21

    Irma:

    ha die lou! Fantastisch!Fijn dat je nu meer een gezin hebt dat bij je past en ze zien er leuk en gezellig uit! Volgens mij spreek jij "vloeibaar" Spaans tegen de tijd dat ik kom, dus volhouden hoor!liefs,Ir xx

  • 07 Maart 2006 - 18:44

    Helene:

    Wow girl!!
    Ik moet gewoon effe kwijt dat ik het echt super COOL vind wat je allemaal aan het doen bent. Hou ons op de hoogte!! XXXXXXX

  • 07 Maart 2006 - 19:38

    @je:

    Wat gaaf om te lezen dat je het naar je zin hebt en je verhalen bij te houden!
    Binnenkort een uitgebreidere mail van mij!
    Geniet! Ik geniet met je mee!! x @

  • 08 Maart 2006 - 09:12

    Ineke:

    ik was je mailadres zoekgeraakt, heb gisteren van irma je adres gekregen.geweldig dat je dit doet en heel erg leuk om je avonturen te volgen. veel succes en plezier in peru. mail je weer gauw. adios

  • 08 Maart 2006 - 10:32

    Ingrid B:

    Hey Louise,

    Heb gister de link van Irma gehad en blijf je vanaf nu volgen. Vind het ontzettend stoer van je dat je zo een avontuur aangaat. Geniet van alles wat je meemaakt en laat ons een beetje meegenieten. Wat een mooie foto's, vooral van de gekleurde kledij!
    Liefs,

    Ingrid

  • 08 Maart 2006 - 16:58

    Tilly:

    Hola Louise,wat een gezellig verhaal om te lezen en dan die fotos geweldig.Je vorige bericht hangt aan de deur van de Dolfijnen zodat de ouders het ook kunnen lezen.Het regent hier lekker dus blijf jij nog maar even in de zon alhoewel heeft het de afgelopen dagen ook niet bij jullie geregent?Knuffel van alle kids,xxx

  • 08 Maart 2006 - 19:45

    Trudy:

    Fantastisch dat spreitje op je bed! Het lijkt wel of je met deze foto's even jou wereld in stapt. Haarscherp. Ver weg en het lijkt toch zo dichtbij. Het gaat goed met je spaans zeg! Ernst volgt de hele winter al Italiaans, maar volgens mij haalt hij bij lange na niet het niveau dat jij nu al hebt! Misschien moeten we met het gezin toch maar een paar maandjes in Toscane gaan wonen ofzo.Als 't helpt? Groetjes ook van de andere Balkjes.

  • 09 Maart 2006 - 12:32

    Monique En Rebecca:

    loutje! Wij vinden het een goed idee om een wasmachine voor ze te kopen! Hadden wij niet aan gedacht!! stom hè!!
    veel succes en wel een miele wasmachine natuurlijk hè. liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Louise

After South America, twice, and New Zealand, now going to Australia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 171433

Voorgaande reizen:

17 December 2014 - 22 Januari 2015

Going down under

13 Februari 2011 - 26 Maart 2011

Going to the Kiwi's!

30 November -0001 - 30 November -0001

Vrijwlligerswerk in Peru 2006 en 2007

Landen bezocht: