Buenos Aires, wat een stad! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Louise Schuur - WaarBenJij.nu Buenos Aires, wat een stad! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Louise Schuur - WaarBenJij.nu

Buenos Aires, wat een stad!

Door: Louise

Blijf op de hoogte en volg Louise

14 November 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Zo, hier ben ik weer even! Zitten nu een week in Buenos Aires en wat een giga stad is dat! 12 miljoen inwoners! Inmense stad dus! Even een paar dingen op een rijtje.
Als je loopt, moet je goed naar je voeten kijken, want hondenpoep is er op elke stoep! Ze hebben hier hondenuitlaat services en dan zie je dus gewoon 1 persoon met wel 10 honden aangelijnd door de stad lopen! Heel bizar gezicht en ik denk dat de honden elkaar wel erg leuk vinden, want ze lopen netjes naast en achter elkaar! :biggrin:
Her verkeer is hier één grote chaos! Zoveel auto´s!! Zijn de Nederlandse files nix bij! Altijd druk en we inhaleren daarom dan ook flink veel uitlaat gassen!
De Avenida 9 de Julio is de breedste weg ter wereld. Aan allebei de rijrichtingen zijn 7 banen, totaal is die straat 33 meter breed!
We lopen wat af! Man oh man, afstanden dat willen jullie niet weten. Goed voor de lijn, :biggrin:
We hebben al zoveel gezien! En o ja, het eerste hostel wat we op het laatste moment hebben geboekt, jemig, ranzig gewoon! Na 2 nachten hadden we het gehad! Viese badkamer die gewoon niet werd schoongemaakt en die we moesten delen met 12 andere bewoners! Ga hier verder niet op in....
En toen ik nog een harig groen beestje onder mijn rugzak vandaan zag lopen hebben we de boel ingepakt en zijn we verkast naar een ander, netjes en schoon hostel. Wederom gezellig buren, onze vrienden de politie! Alhoewel ze hier er rustig op los meppen tijdens demonstraties. Leek wel een beetje op de Rodney King case!
Was live op televisie te zien. Demonstratie van ontevreden bus en taxi chauffeurs.
Goed, wat hebben we eigenlijk tot nu toe gedaan hier, dat willen jullie vast weten.
Nou, het hoogte punt was toch wel de voetbal wedstrijd van de Boca Juniors!
DE club van Maradonna! Met een groep meiden via de hostel konden we naar de wedstrijd. Goh, dat gaat er hier toch wel heel anders aan toe. We hadden een gids, die ons begeleidde naar het stadion. Tickets moesten we goed opbergen, want dat kon wel eens gejat worden. De wijk La Boca is een bekende wijk. Zeker voor toeristen is een gedeelte erg populair. Veel gekleurde huisjes, maar het is één van de armste wijken, dus ook gevaarlijk om in bepaalde delen van de wijk niet te komen.
Met de gids voorop, naar het stadion. We hadden plaatsen bovenin, achter het doel en konden de wedstrijd perfect volgen.
Jemig, dit is echt een ervaring. Je krijgt gewoon kippevel als je daar tussen die 65000 mensen zit! Wat een sfeer! Voor de wedstrijd gaat iedereen al uit zijn dak. Ze komen binnen met tassen vol met papiersnippers en als de spelers het veld opkomen, gaan alle snippers de lucht in. Heb ik wel op tv gezien, maar om dat van zo dichtbij mee te maken, helemaal top! En ze hebben ook nog met 4-0 gewonnen, dus dat was ook geweldig!
Na de wedstrijd was het goed oppassen geblazen. Gebeuren nogal eens vervelende dingen. Wij hadden al niets meegenomen, geen camera, weinig geld en geen tas. Je wordt nl. midden op straat beroofd na de wedstrijd door hooligans die een beetje de "weg" kwijt zijn geraakt. door drugs en/of alcohol. De politie is er wel, maar die zijn corrupt, dus doen niks.
Op een gegeven moment moesten we even snel een restaurantje in voor onze veiligheid. Onze gids had alles prima onder controle, dus we zijn veilig weer in onze hostel aangekomen.
De dag ervoor hadden we een city tour gedaan met een bus. Was leuk en interessant. We eindigden in de wijk La Boca en konden ook het stadion in. Daar heeft Nederland toch toen van Argentinie verloren in de jaren 70 met de WK?
Elke donderdag lopen de "dwaze moeders" op de Plaza de Mayo. Dan herdenken ze hun kinderen die in 1977 spoorloos zijn verdwenen. Hun kinderen waren toen tussen de 30 en 40 jaar volgens mij, dus het aantal moeders is inmiddels flink uitgedund. Toch lopen ze daar elke donderdag middag om half 4 een paar rondjes. Zie foto´s en filmpjes.
Natuurlijk zijn we ook naar de begraafplaats geweest waar Evita Peron ligt begraven. Jemig, lijkt wel een groot dorp. Alleen rijke mensen liggen daar. En ze liggen hier niet onder de grond, maar in een soort van huizen, heel bizar. Je kunt naar binnen kijken en ziet de kisten gewoon liggen! Slecht onderhouden en sommige "graven" zien er dan ook niet uit. Anderen weer wel.
Vlakbij de begraafplaats woont de pa van Maxima! We kregen het adres van een argentijn, dus we dachten, we gaan even een kopje thee drinken bij Mister Zorregieta! We zaten in de goeie straat, goeie blok, maar konden op de appartementen gebouwen zijn naam niet vinden, dus weten niet precies in welk gebouw hij woont. Hebben iig de goeie straat op foto! :biggrin:
Ik moet zeggen dat Buenos Aires een geweldige stad is, maar wel vies. Afval wordt in zakken op straat gezet en dan worden ze open gerukt door mensen die er van alles uitvissen, met als gevolg dat al het afval over de hele straat ligt.
Ook moet je oppassen dat je niet aangereden wordt. Voetgangers krijgen hier helemaal geen voorrang, ook al is het licht groen. We leven nog! Ik heb wel bijna ruzie gehad met een sokken verkoper, :biggrin: Zat op een terasje en Diana was even naar de wc. Komt er een vent langs die sokken aan mij wil verkopen. Ik zeg dat ik geen interesse had. Hij ging maar door, uiteindelijk ging hij naar de man die naast mijn tafel zat. Die had ook geen interesse en toen kwam er nog een griet bij die ook sokken wilde verkopen aan ons, en die meneer naast mij tegen de ober gezegd dat wij last van ze hadden. Die sokken gasten gingen helemaal uit hun dak! Schelden, geen idee wat ze zeiden, suiker zakjes werden naar ons toe gesmeten! Ik dacht nog ff en dan sta ik op en ga ik uit mijn dak! :biggrin:
Gelukkig werden ze weggehaald door iemand anders en kon ik rustig verder mijn biertje drinken. Diana heeft alles moeten missen!
Vandaag zijn we met een boemeltreintje naar Tigre geweest. Dat is een uurtje hier vandaan. Ligt aan een rivier aan de delta. Prachtig mooi daar. Boottripje gedaan over de rivieren en wat een rust daar! Heel veel Argentijnen gaan daar in de weekenden heen, veel van hun hebben een 2de huisje daar. Prachtig, midden tussen allerlei rivieren staan die huizen! Je kan er alleen komen per boot. Heeft wel iets weg van Venetie, maar dan ietsje anders. :biggrin:
Morgen en vrijdag nog even slenteren door de stad, misschien nog wat leuke souveniertjes kopen.......
Zaterdag naar Cusco! Tja, dan zit het reizen uit een rugzak erop. Is me goed bevallen en kan nog wel even verder, want er zijn nog zoveel mooie dingen te zien hier in dit land. We wilden ook nog een dagje naar Uruguay, maar dat kwam qua planning helaas niet uit. Next time!
In Cusco bivakkeren we nog een aantal weken, Diana haar ouders zijn er dan ook nog een paar dagen, dus dat is ook gezellig. Verder ga ik in Cusco natuurlijk nog naar de kids van Remar. Houd jullie daarvan op de hoogte.
Goed, heb ondertussen nog 2 filmpjes van pinguins geplaatst, geen idee hoe het geluid werkt, maar daar kom ik nog wel achter.
Volgende bericht vanuit Peru!
O ja, en last but not least, we hebben in mooi kostuum de tango gedanst! Althans, geprobeerd. Wat zien we er prachtig uit he?
Hasta pronto.
Besos Louise

• 14 November 2007 - 23:02

Diana:

En wat heb je je best weer gedaan! Heel herkenbaar verhaal, haha! Ik ga het hostel eens opzoeken en zo gaan we maar eens even een hapje eten in een of andere top tent hier in Buenos Aires!
    Tot zo! x van Diaantje

• 14 November 2007 - 23:34

Marjolein:

Jeetje Lou wat een verhaal weer,wat heb je weer een hoop meegmaakt en ja die politie he...je beste vriend :-)...wat gaat de tijd snel zeg al weer naar cusco, zal wel net zijn of je thuis komt daar. Leuk dat je weer naar het remarhuis gaat wat zullen de kinderen blij zijn als ze je weer zien.
    Ben benieuwd naar de filmpjes...ga zo ff kijken en dan natuurlijk nog de foto`s, ze zullen wel weer net zo mooi zijn als de voorgaande, kunnen we hier lekker meegenieten.
    Geniet nog van BA en een goeie vlucht naar cusco, doe Diana de groetjes....

Blijf genieten daar
    hasta pronto
    besos
    liefs Mar

• 15 November 2007 - 00:58

Eva:

Knokken met de sokkenverkoper en het stadion van verlies uit '70 gezien.... luchthappen in de uitlaatgassen, verkeers en stadchaos, Perron en Zorregiéta.. Tjonge jonge Lou, wat een rij met belevenissen weer. Super. Maarre; ik kan me voorstellend dat het straks ook weer erg lekker is om die rugzak even niet steeds te hoeven oppakken...; 'rust' in Cusco... ;). Hehe. Ik vind ook een beetje mijn rust weer geloof ik. Haha!! Hier; koud, nat en vervelend. 2e virusje in 5 weken te pakken; ik wens je nog even veel plezier van jouw klimaatje daar. Liefs en tot mail, Eva. PS: Begin je nu toch wel echt te missen hoor! Dikke zoen daar, nu hier naar bedje. XXX

• 15 November 2007 - 06:38

Irma:

Hoi meiden,
    Heerlijke avonturen weer!
    Geniet nog even en dan weer naar Nederland,omgevlogen die tijd!
    liefs, irma

• 15 November 2007 - 08:54

Anne-Marie:

Oh wat heb ik weer genoten van je verhalen! Het begint bij mij ook te kriebelen als ik dit lees! Geniet er nog even lekker van, want voor je het weet ben je weer in dit kouwe kikkerlandje!
    Liefs Anne-Marie

• 15 November 2007 - 11:30

Mama:

jeetje,wat zien jullie veel en wat maken jullie veel mee.Ik ben blij te lezen dat je je hebt kunnen beheersen op het terrasje met die sokken verkopers. Dat is in het verleden wel eens anders geweest he? Weer prachtige foto's. Wat zullen de kinderen in Cusco blij zijn als ze je straks weer zien.Met mijn hand gaat het wel goed.Dinsdag definitief om gekomen voor veertien dagen.Maandag a.s. hoort papa of en wanneer papa een nieuwe heup krijgt. We zijn wel bezig he? We verheugen ons natuurlijk op je thuiskomst en op een logeerpartij samen met Knup en Kiki.Geniet nog van de tijd die je rest en geen mannen te lijf gaan.Doe de hartelijke groeten aan Diana en liefs van ons beide

• 15 November 2007 - 13:38

Bette:

hahahaha, wat een fantastische foto,jullie als danseressen!!
    veel plezier weer in Cusco!!

xxx

• 15 November 2007 - 14:56

Anneke:

Leuk om je berichten te lezen!! Tis maar goed dat jullie nu niet in Chili zitten, hoorde vanmorgen op het nieuws iets van een aardbeving?! Vind trouwens die jurkjes wel wat voor een nieuw themafeest bij Marquette, Tango?! Over Tango gesproken, in Buenos Aires is toch ook die ned. serie opgenomen, Julia's Tango, is dat een beetje te vergelijken met in het echt?
    Afijn, begin nu te bazelen, heel veel plezier daar nog!!!

Grz, Anneke

• 15 November 2007 - 23:06

Louise:

Heb inmiddels alle foto´s benoemd en ook wat nieuwe foto´s en filmpjes op vorige bericht geplaatst!
    Enjoy!
    Lou

• 16 November 2007 - 11:39

Stella:

wat een leuke dingen hebben jullie weer meegemaakt.en nu weer naar de kinderen in peru.ben benieuwt naar je volgende belevenissen.
    gr uit schermerhorn

• 17 November 2007 - 12:56

Patrick:

Wat een avonturen in Buenos Aires! Geweldige stad he? Eerlijk gezegd is mij die hondepoep niet opgevallen, gelukkig maar.
    Veel plezier nog in Cusco en veel plezier met het uiteten nemen van de kinderen!

Groetjes Patrick

• 17 November 2007 - 12:59

Tilly:

Hola Louise,heb je pluisje nog gezien of was de afstand te groot?en maar mopperen over de uitlaatgassen gelukkig konden jullie nog even een frisse neus halen.Nog even en weer terug naar Cusco en dan ben je daar waar het allemaal begon,benieuwd hoe alles er nu uitziet.Leuk dat ook de ouders van Diana erzijn,geniet van alles dubbel en dwars,hasta la pasta Tilly.

• 23 November 2007 - 19:55

Annelies:

He lou, bedankt weer voor je kaartje, wat hebben jullie het toch leuk zeg, en leuke dingen meemaken, helemaal te gek!! Genieten hé, de tijd gaat toch al veel te snel! nou, heel veel plezier nog, en tot de volgende ronde
    kussjes ook van kristan

• 24 November 2007 - 14:07

Isa V.d Vlugt:

hee louise
    Neem je z'n mooie dansjurk mee naar Nederland dan kunnen we op het kooterje de Tango dansen (oke dit typt mama, want zelf zou ik dat niet tegen je durven zeggen)heb je zelf ook al wat spullen van
    argentinië mee?Wat eet je daar eigenlijk?

• 24 November 2007 - 14:40

Willem:

ja BA is inderdaad een geweldige stad.Is Cusco jullie laatste stop?

• 25 November 2007 - 08:50

Rian:

Toch grappig da jij en Willem elkaar tegenkomen, zo ver weg. Ik ken hem ook al een jaar of 25.
    Fijne reis verder.

• 27 November 2007 - 19:37

Spek:

Loes, dat was in 1978 en was ik eigenlijk alweer vergeten...Speelde Pluisje nog mee of is hij coach? Als je een shirtje voor Sam tegenkomt van Diego neem maar mee.
    Pas goed op jullie zelf!
    Groet en liefs uit Muiden