Chili zit er bijna op! - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Louise Schuur - WaarBenJij.nu Chili zit er bijna op! - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Louise Schuur - WaarBenJij.nu

Chili zit er bijna op!

Door: Louise

Blijf op de hoogte en volg Louise

02 November 2007 | Chili, Puerto Natales

Zo, toch nog een berichtje vanuit Chili.
Zitten nu een week hier in Puerto Natales en we hebben het hier heerlijk gehad.
Afgelopen zaterdag een boottrip van een dag over een lang uitgestrekt meer naar gletsjer Serano. Om 8 uur aan boord en om half 6 weer terug. Een niet al te grote boot met een man of 16. Paar gezellige Nederlanders aan boord en een stel vreselijke sjacherijnige fransozen!
Maar wij hebben in ieder geval een top dag gehad. Was reuze gezellig en kwamen langs prachtige bergen, met en zonder sneeuw, zelfs zeehond voorbij zien schuiven, zeeleeuw gezien, aalscholver kolonie en aan het eind van het meer DE gletsjer. We gingen van boord voor een wandelingetje naar het begin van de gletsjer. Fantastisch gewoon! Loop je langs allemaal ijsschotsen, zijn gewoon blauw! Nog nooit zoiets gezien! Gletsjer ook prachtig en deze was nog maar klein vergeleken met de gletsjer die we zaterdag gaan bezoeken in El Calafate, Argentinie!
Tussen de middag ergens aan land, gelunched bij kleine boerderij, wat tevens een hotelletje is.
´Savonds tegen zessen weer terug in Puerto Natales. Later kwamen we het nederlandse stel van die dag nog tegen en die wilden me geld geven voor de kids van Remar in Cusco. Ik had ze verteld dat ik geld had in gezameld voor een project in Arequipa en dat ik nog wat geld over heb en daarvan de kinderen in Cusco wil trakteren op een etentje. Vonden ze helemaal een goed idee, dus ze storten 50 euro op die rekening. Top toch?
Goed, zondag hadden we lekker een relax dagje. Trip geboekt voor het park Torres del Paine. Drie dagen, twee nachten. Nou, we waren toch wel erg benieuwd. Wandelen zou het worden. Volgens het vrouwtje van ons hostel was het wel makkelijk te doen. Maandag middag met bus naar het park, ongeveer 2 uur rijden en "gedropt" met de bus en vandaar lopen naar onze Refugio "Chileno" waar we 2 nachten zouden slapen.
Nou, viel dat ff zwaar tegen! Werd VET klimmen! Gewoon alleen maar klimmen, met rugzak op onze rug en wat was het zweten geblazen en dan kwam er weer "godsamme" uit mijn mond of "goddomme" uit Diana haar mond! :D Maar iets minder dan 2 uur later, kwamen we op plaats van bestemming. Gezellige toko met gezellig mensen. Slaapzaal opgezocht, jaja, gemengde dorms, dus alles slaapt door elkaar. Acht personen op een kamer en koud dat het was s'nachts! De volgende dag gingen we DE grote hike doen naar de beroemde Los Torres. s'Morgens sneeuwde en regende het! Dus maar even afwachten wat het weer zou doen. Kan nl. nogal snel veranderen. Gelukkig klaarde het een beetje op en was het in ieder geval droog om 12 uur. We konden beginnen aan de klim! Nou, dat was ook wat, werd echt klauteren! Wel mooi hoor, maar af en toe ff afzien. Het laatste gedeelte was gewoon klimmen naar boven via rots blokken. Gelukkig lagen de meesten vast, maar af en toe gleed je wel weg.
Uiteindelijk waren we boven en het zicht was prachtig. Helaas zat het weer natuurlijk wer niet echt mee, want er was vrij veel bewolking. Leek wel wat op te klaren, dus toch maar even wachten tot het helemaal blauw zou worden. Pech, niet dus, mar wel mooie foto´s kunnen maken! Tja, en toen moesten we weer naar beneden. Nou, dat viel tegen. Via al die rotsblokken naar beneden klimmen is de pest voor je knieen! En halverwege werd het gewoon prachtig weer dus af en toe ff zonnen op de rotsblokken!
Terug in de Refugio bijkomen met een welverdiende fles wijn. Beetje mingelen met de locals, waren stel gezellig elctricians, die daar aan het werk waren. Leuke lui. Ook de lui van het hostel waren gezellig.
Volgende morgen was het plan heel vroeg op te staan en terug te wandelen waar we maandag waren begonnen, maar het waaide zo erg, dat we maar wat later weg gingen.
Goed excuus, want we konden om 6 uur toch niet ons bed uit komen! :D
De terug weg ging alleen maar naar beneden en het stormde gewoon! We vlogen bijna naar beneden! :cool: Later hoorden we dat de wind 100 km. per uur ging. En dat doet het nog steeds en dat blijft zo tot maandag. Zijn wij blij dat we morgen weg gaan.......
De busrit terug naar Puerto Natales vanuit het park was vrij heftig. De storm werd steeds erger!
Maar we zijn hier weer heelhuids MET spierpijn. Vooral Diana heeft behoorlijk last! Met mij ging het trouwens goed tijdens alle hike´s wat betreft mijn gezondheid. Ik liep Diaantje er af en toe uit! :D
Het stormt inmiddels nog steeds en de Navimag boot waar wij vorige week mee aankwamen, ligt al uren te dobberen ergens buiten de haven, want die komt de haven niet in met deze zware wind. Arme mensen.
Goed, morgen ochtend om 7 uur gaan we per bus naar El Calafate. Zaterdag de gletsjer Perito Moreno zien, dat schijnt fantastisch te zijn. Daarna naar Ushuaia, Vuurland en daar horen jullie meer van mij. Dus, tot dan.
Hasta luego.
Liefs Lou

• 01 November 2007 - 17:34

Ingrid L:

Is mijn reactie eerder dan de foto's er zijn?

• 01 November 2007 - 17:40

Ingrid L:

Heeeeee, waar blijven die foto's nou??

• 01 November 2007 - 17:49

Marjolein:

Hola Loutje,

Weer een mooi verhaal om te lezen, ben blij te lezen dat het weer een beetje beter met je gaat hoor. Mooi he gletsers van dichtbij dan voelen we ons als mens wel erg klein.....ben erg benieuwd naar de foto`s... Wat gaaf zeg dat die mensen die jullie tegen zijn gekomen geld hebben gegeven voor het Remar project echt toppie van ze.
    Veel plezier op vuurland en tot het volgende verhaal maar weer.

groetjes en liefs Mar

• 01 November 2007 - 17:53

Heidi:

He Loutje,
    Klinkt nog steeds heel gaaf allemaal, ben zelf ook weer even terug in de tijd en zie het weer helemaal voor me! Geniet nog maar even!
    Liefs, Heidi

• 01 November 2007 - 18:46

Linda En Jeroen:

He Louise, wat een geweldige foto's hebben jullie gemaakt! Fijn om te horen dat het qua gezondheid ook weer lekker gaat. We genieten van al je verhalen en zijn best wel een beetje jaloers. Heel veel leifs van ons.
    Lin&Jeroen

• 01 November 2007 - 19:40

Tilly:

Hola Loutje,lachen zo zit je in je zwempakje en de next in je winterpakje als dat maar geen dipje gaat worden.Gaaf zeg je schrijft over blauw maar op je foto is dit ook te zien.Gulle mensen heb je dus overal op de wereld of kon je ze onder de tafel kletsen,zal wel niet,als je deze mensen ook de fotos kon laten zien wel dan zeggen deze meer dan woorden.Geniet ervan op naar het volgende verhaal..Hasta la pasta,Tilly.

• 01 November 2007 - 20:26

Marjolein:

Jeeeeee Lou wat zijn de foto`s weer mooi.....genieten hoor om dat te zien en wat zal het voor jullie helemaal te gek zijn geweest het in het echt te zien

Groetjes Mar

• 01 November 2007 - 20:32

Tineke:

Hai Loutje
    Geweldig al die verhalen en foto's,maar we missen je wel hoor!!
    maar geniet nog lekker.
    Liefs Tineke

• 01 November 2007 - 21:15

Annelies R:

Ola, nou meiden, geweldig weer zeg!! prachtig die foto's, ik word met de keer jaloezer op jullie!! helemaal te gek, en ik ben blij dat je je weer wat beter voelt, ook errug belangrijk!! en je weet 't, je kan altijd bellen hé! nou, heel veel plezier nog, en tot de volgende reis??
    dikke kus, ook van mijn hele familie hier uit Zeist, ze leven allemaal met jullie mee!!
    toedloeeeeeeeee

• 01 November 2007 - 22:33

Eva:

Hoi Loutje! Netjes hoor, jouw bergklimconditie.. ;) Volgens mij was ik ook achter je gebleven.. haha! En, ik krijg echt een superidee hoe mooi t daar is.. blauwe ijsschotsen he..? Bijzonder! Hoop dat de wind weer een beetje is gaan liggen. Moet je nog met de boot? Heidi - met wie ik gister in Sonnevanck 'literair' aan t tafelen was, vertelde me dat ze op dezelfde trip als jij zoek was geworden.. Haha! Wat erg! Iedereen gaat daar dus voor de bijl dus ;). Hier alles rustig, maar wel ok. Liefs! Eva

• 01 November 2007 - 22:34

Eva:

'zoek'?? haha!! 'ziek' dus!!

• 02 November 2007 - 09:37

Patrick:

He Louise!
    Mooie foto's! Wacht maar tot je de Perito Moreno gletsjer ziet! Ga je ook nog naar Mount Fitz-Roy in El Chalten, echt schitterend daar en ook Ushuaia is prachtig! Jullie zullen ervan genieten! Ik ben jaloers!

Groetjes Patrick

• 02 November 2007 - 14:10

Pa:

Ik werd gewoon stil vn laatste bericht met foto's.Hoe kun je zonder gids of begeleiding je weg vinden op en tussen die bergen en gletschers?? Maak mij misschien onnodig zorgen, leeftijd? Maar jullie beleven wel het een en ander! We proberen jullie tocht met atlas te volgen, boeiend.Je schrijft niet meer over kortademigheid e.d.,ben ik blij om.-Volgende week gaat Mamma onder het mes voor haar L.hand, huishouding wordt dan vnl.door mij gedaan,komt wel goed- Ik heb al langer klachten van mijn benen,recent zag ik mijzelf lopen in een spiegelruit,vreselijk,ik leek wel een vent van tachtig! Huisarts heeft foto's laten maken:flinke slijtage in heupgewrichten,L>R, na Mamma ben ik wrsch. aan de beurt.Blijf genieten van elkaar en alles om je heen!!
    P.S.Henk ten Cate is weg bij Ajax,naar Chelsea! Hetis een zootje in het Ned. voetbal. Houd de zonzij!! Pa

• 04 November 2007 - 12:34

Stella:

wat prachtig allemaal.te gek dat het goed met jullie gaat.wat een belevenis.lees je verhaal met veel plezier.lekker genieten meiden.
    gr uit schermerhorn

• 04 November 2007 - 18:13

Diana:

lieve lou, wat denk je dan, er is al bijna 800 euro opgehaald in ons nederige kapelletje op mijn werk, ben superblij,er wordt nog 2 weken gecollecteerd, bedankt nog voor je kaart, geniet nog even daar en ik denk heel veel aan je..... stoer hoor al je verhalen ben best een beetje jalours, dikke kus en blijven uitkijken xxx diana

• 04 November 2007 - 19:18

Ingrid B.:

He Loutje, wat een super foto's weer. Voelt net of ik een beetje bij je ben.

Geniet er nog maar van.

Liefs,

Ingrid

• 05 November 2007 - 18:12

Bram En Corine:

Meid wat genieten we van je foto's en verhalen dat worden weer mooie verhalen die we te horen krijgen als je terug bent dus we gaan in 2008 maar is een dag plannen.

greetz en een knuffel,

B&C

• 05 November 2007 - 20:21

Jacob:

hey Louise,

leuk om je reisverslag te lezen, zo te zien is het af en toe best afzien: meerdaagse busreizen, hyperventilatie, zeeziekte, en zware klimpartijen, maar ben toch jaloers op je :P
    En dat je Diana eruit loopt komt natuurlijk door je jarenlange tennisconditie!
    nog veel plezier, groeten,
    Jacob