Het Circa project en meer! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Louise Schuur - WaarBenJij.nu Het Circa project en meer! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Louise Schuur - WaarBenJij.nu

Het Circa project en meer!

Door: Louise

Blijf op de hoogte en volg Louise

07 Oktober 2007 | Peru, Arequipa


Hallo allemaal, net een heel verhaal geschreven, klik ik op verzenden is alles weg!!! Ga het nu voor een tweede keer proberen! Potjandorie!!!
Goed, we zitten inmiddels 4 dagen in Arequipa. Voordat we uit Cusco weggingen, nog even naar de kapper, daar wordt je alleen maar knapper, :biggrin: en naar de pedicure. Knippen, wassen, voeten laten verwennen, pisco sour en dat alles voor nog geen 20 euro!
s'Avonds hapje eten in een lokaal tentje. Zat vol met schoolkinderen van een jaar of 10. Toen we daar binnen kwamen, keken ze ons aan alsof we van een andere planeet kwamen. Paar foto´s van ze genomen en als bijen kwamen ze op ons af om de foto´s te bekijken!
Dinsag avond met de nachtbus naar Arequipa. Aangezien ik heel wat bagage had, tas met knuffels, computer, plus mijn backpack, moesten we een limo nemen naar het busstation. Daar aangekomen even checken of alles wel goed het laadruim inging. Nou, nee dus! Ik het laadruuim ook maar ff in, om mijn spullen goed neer te zetten! :D
De busrit was nou niet echt super. Iedereen kon slapen, behalve mevrouw Schuur. Koud waar ik zat, andere stoel opgezocht, daar was het 40 graden, dan was het weer koud, dan weer warm, toen was er ijs op de ramen. op de wc werd ik bijna van de pot geslingerd, omdat onze chauffeur lekker al die haarspeld bochten heel zuiver nam. Maar niet te spreken over de dood enge inhaal maneouvres die de beste man nam!!!
Maar...........we hebben de busrit overleefd! Half 7 aangekomen in ons hostel en even een paar uurtjes een tukkie gedaan. Daarna de stad wezen verkennen.
Het is hier heerlijk weer met veel zon, dus we kleuren aardig bij!
s'Avonds uit eten in een leuk tentje. Lekkere borrel erbij. En wat een leuke asbak hadden ze op tafel staan, die wilde ik wel meenemen! Maar toen ik een servet wilde pakken om daar die asbak mee in te pakken, gingen opeens de servetten door een kaars en vlogen in de fik! Paniek in de tent! Mensen achter ons schrokken zich een hoedje! Wij ook! Wat nu? Met een leeg glas, het vuur gedoofd, vraag me niet hoe, want het ging allemaal een beetje snel! De asbak heb ik wel.
Vrijdag was DE dag. Samen met Judith van El-fuego, Karin, die haar hier helpt met de projecten, Diana en Pedro en George, de klusjesmannen, gingen we alle weeshuizen bezoeken. Het eerste huis waar we kwamen is voor de kleintjes. Het schooltje bezocht, waar ze op dat moment waren. Tjonge jonge, wat een klein lokaaltje waar die kindjes in zitten! Ruim 20 van die kleine kids en 1 juf in een piep klein lokaal. Judith gat proberen te regelen of daar niet iets aan gedaan kan worden. Ik had een paar kadootjes meegenomen en de kids natuurlijk helemaal happy de peppy!
Het volgende project wat we bezochten was een weeshuis voor meiden en daar is ook de gaarkeuken. Hier worden alle maaltijden voor alle 350 kids bereid. Deze worden dan in grote melkbussen naar de weeshuizen vervoerd.
Op dit terrein hebben ze ook een naai-atelier. Hier wordt kleding gemaakt voor alle kinderen. Ook lakens, dekens etc.
In de gaar keuken werken een paar verstandelijk gehandicapte meiden en ik had nog wat knuffels en een puzzel voor ze. Nou nou, ook weer helemaal blij! Ontroerend om te zien hoor!
Nog een jongens huis bezocht, waar ik wat strandballen en een skippybal voor had.
Toen was het tijd voor HET gebeuren!
We gingen naar "mijn" weeshuis. Het meiden huis Santa Theresa. Dat huis heeft een giga opknap beurt nodig. Buitenkant van het huis heeft een nieuwe lik verf nodig en niet zo´n kleine lik. Is een groot huis en van binnen hebben verschillende kamers ook een lik verf nodig. Dus al het geld wat ik heb ingezameld, gaat naar dit huis. De meiden wisten nog van nix. We werden warm onthaald, gebeurd daar altijd. Zo leuk om te zien dat die meiden zo blij zijn als er andere mensen komen. Eerst een rondleiding door het huis. Foto´s nemen voor het before and after moment.Toen het moment om de symbolische check te overhandigen. Ik kreeg het even moeilijk tijdens mijn in het zo goed mogelijke spaanse speech! Besefte me denk ik dat ik iets goed ging doen!
Alle meiden klappen en vlogen me om me nek. Kodak moment! Nog ballonnen uitgedeeld alsof het snoepjes waren! Wat kunnen kinderen hier toch snel blij en tevreden zijn! Wat zijn de kids in Nederland dan snel ondankbaar en verwend!

Nu had ik nog een computer die een bestemming nodig had. Er was nog een ander meisjeshuis die dat wel kon gebruiken. Wij daar heen, weer een beetje emotionele speech gehouden en die meiden vlogen een gat in de lucht toen ze zagen dat het een computer was! Daarna gingen ze voor Diana zingen, want die was jarig!
Op naar het laatste weeshuis. Dat is een babyhuis. Nou, was blij dat dat het laatste was, want wat een trieste bedoening is het daar!
20 kinderen, in de leeftijd van 0-2 jaar. Een hele grote ruimte waar allemaal ledikantjes staan. De kindertjes leven meer in de bedden dan er buiten. Er zijn maar 2 vrouwen die voor alle kids zorgen en af en toe een vrijwilligster. Er wordt amper met ze gespeeld, ze komen niet buiten, vreselijk triest! Ik had een knulletje van nog geen jaar in mijn armen en wilde hem zo meenemen! Ik kon er niet meer tegen en ben huilend weggegaan! Gelukkig is het wel mogelijk om die kindjes te adopteren. 2 zijn nu in the running voor adoptie en als er iemand van jullie mensen weten die graag een hulpeloos kindje willen adopteren, dan is dit the place to be. Want er is geen toekomst voor deze kids. Ze zijn achtergelaten, gedumpt en hebben geen ouders!
Gelukkig heb ik wel een goed gevoel aan deze dag overgehouden, omdat ik veel goeds heb kunnen doen, maar toch is het af en toe zo triest gesteld hier met de kinderen!
Goed, jullie weten nu in ieder geval dat het ingezamelde geld goed wordt besteed. Ik heb nog een beetje over en daar ga ik iets leuks mee doen voor de kids van het Remar huis in Cusco.
De dag gelukkig vrolijk afgesloten met een etentje voor Diana haar verjaardag.
Morgen ochtend vertrekken we naar Tacna, is in het zuiden van Peru en vandaar gaan we naar Chili. Ons avontuur gaat nu dus echt beginnen!
Volgende bericht vanuit Chili of Argentinie.
Ciao en besos,
Louise

  • 07 Oktober 2007 - 01:13

    Diana, Je Buurvrouw :

    Arm mens...al uren aan het bikkelen op je computertje en dan gaat het mis met het plaatsen! Maar het is je gelukt! Nu nog even de foto´s erbij en dan gaan we eens even lekker een pizza scoren en morgen op naar Chili! Ik heb er zin in en vind het gezellig om met je te reizen! Nou, sterkte met de laatste lootjes en van een glaasje sangria knap je straks vast wel weer op,haha!
    Een dikke x van mij!

  • 07 Oktober 2007 - 01:38

    Louise:

    Alles, maar dan ook alles ging mis wat er mis kon gaan bij het plaatsen van dit stukje! Eerst bericht kwijt, toen de site uit de lucht. Thanks to Diana niet te veel in de stress! Een beetje maar, slecht voor de bloeddruk!
    De foto´s worden z.s.m. ge-update!
    Groetjes van mij, Lou

  • 07 Oktober 2007 - 08:21

    Ingrid B.:

    Hey Louise, Wat een tocht heb je weer moeten maken met al je spulletjes naar Arequipa. Gelukkig is alles heel aangekomen en jullie natuurlijk ook! Ik weet zeker dat je het aan een hele goede doelen hebt gegeven aan je foto's te zien. Wat lijkt me dat een goed gevoel.
    Jij brengt weer licht in menig kindergezicht. Heerlijk toch? Nou geniet van alles wat je nog meer gaat doen en houd ons op de hoogte.
    Dag lieverd,

    Groetjes,

    Ingrid
    P.s. de tekst is nu wel goed overgekomen, dus de aanhouder wint

  • 07 Oktober 2007 - 08:38

    Marjolein:

    Woooh lou wat een verhaal weer,kippevel met het lezen ervan, en wat een blije smoeltjes op de foto`s met de kinderen zeg,wat een blijschap als je een ballon krijgt.
    Super hoor wat je allemaal daar doet en gedaan hebt!!!! We zijn hier super trots op je
    Geniet nu maar lekker van het rondreizen samen met Diana en verwen ons maar weer met verhalen en mooie foto`s.

    Groetjes liefs Mar

  • 07 Oktober 2007 - 08:54

    Spek:

    Geweldig Loes, erg ontroerend om te lezen. Goedbezif.nl zouden we hier zeggen. Geniet van de laatste 'werkdagen' en veel plezier straks.
    doei, Spek

  • 07 Oktober 2007 - 10:25

    Patrick:

    Mooi verhaal! Het geld wordt goed besteed, super dat je dit zo goed voor elkaar hebt gekregen!
    Ga zo door!

    Groetjes Patrick

  • 07 Oktober 2007 - 12:13

    Es:

    Hoi Lou,
    Ik kan alleen maar zeggen:je bent een TOPPER!
    Liefs,
    Es

  • 07 Oktober 2007 - 13:21

    Linda & Jeroen:

    Hoi Louise! Gelukkig heb je je verhaal opnieuw ingetypt, we hebben er weer van genoten! En zeker ook van de foto's, je ziet de kinderen genieten en jij staat trouwens ook te stralen. We blijven je volgen, op naar Chili dus nou wij zijn benieuwd naar de volgende verhalen. Dikke kus van Linda en Jeroen

  • 07 Oktober 2007 - 17:24

    Magda:

    Hy Lou, Good job girl, I'm very proud of you and so is Nanette, she can wait to came to my house and send you a message. She is going back to "school" tomorrow after a long time off. We missed you very much and we hope to see you soon. Keep-up the good work girlfriend.

    lots of hugs and kisses

    Magda Harris

  • 07 Oktober 2007 - 18:03

    Eva:

    Oei oei... wat hebben we het hier toch goed en wat is het ongelijk verdeeld in de wereld. Dank je wel voor het stukje bewustwording dat je me geeft door er bij te zijn er en over te vertellen. Lou, dikke zoen en ik denk regelmatig ff aan jullie meiden. Ook liefs aan Diana! X Eva

  • 07 Oktober 2007 - 18:09

    Stella:

    hoi louise.lees net je verhalen pas,indrukwekkend en ontroerend.wij zijn net terug uit brasil.3 weken rondgereisd salvador da bahia.te gek hoor.jullie genieten er nu ook van.heel veel plezier samen.gr alain en stella

  • 08 Oktober 2007 - 08:33

    Tilly:

    Hola Loutje,in een ruituigje reed je door de bergen om daar te komen waar je moest wezen,slikken en de traantjes binnen houden wat een verschil zie je dan en leen je.Geweldig met wat je allemaal aan het doen bent.Zeg zo"n adoptie kindje geef daar meer informatie over misschien iets voor op het KOOTERTJE??.Diana alsnog van harte gefeliciteerd.Wat mij wel opviel dat er hier en daar toch nog wel vrolijke dingen aan de muren hingen,gelukkig maar.''LOU"je bent een toppertje,liefs Tilly.

  • 10 Oktober 2007 - 14:05

    Diana V. Roon:

    He Lou, wat heftig weer allemaal zeg, pfff! Petje af voor jullie hoor. En nu verder veel mooie momenten gaan beleven in het zuiden van Peru en daarna in Chili. Have lots of fun girls!!! Ik blijf de site volgen! Liefs, Diaan.

  • 10 Oktober 2007 - 17:35

    Annelies:

    He loutje, het klinkt afgezaagd, maar jullie zijn echt te gek bezig!! goed werk verricht, nu tijd om lekker te relaxen!! geniet er lekker van!!
    dikke kus

  • 10 Oktober 2007 - 18:20

    Tilly:

    p.s je kaartje ontvangen en vandaag Tessa gezien,2druppels Tijn alleen donker haar,een snoepje,toedeloe lou.

  • 12 Oktober 2007 - 15:21

    Mama:

    Lieve Lou,
    Zo te lezen wisselen vreugde en verdriet elkaar af.Het moet een emotioneel moment zijn geweest toen je de cheque aanbood.Feliciteer Diana ook van ons.Wij hebben vandaag de eerste CD van mijn feest laten ontwikkelen.M.A. had ons een DVD gegeven maar dat ging niet Onze buurman, helper in de nood, heeft de 600 foto's op 3CD's gezet.GELUKKIG WAS ER EEN ZEER BEHULPZAAM Meisje bij Blokker,en heeft zij ons even uitgelegd hoe het moet.
    Wat heerlijk dat jullie nu op reis zijn,en we zijn natuurlijk erg benieuwd naar de volgende brief.
    Liefs van Pa en Ma

  • 13 Oktober 2007 - 18:33

    Jose De Nobel:

    Lieve Louise,

    Ik ben weer diep, diep onder de indruk en geef je een staande ovatie. Zet hem op daar en blijf zo dapper! Dikke kus, Jose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Arequipa

Louise

After South America, twice, and New Zealand, now going to Australia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 171395

Voorgaande reizen:

17 December 2014 - 22 Januari 2015

Going down under

13 Februari 2011 - 26 Maart 2011

Going to the Kiwi's!

30 November -0001 - 30 November -0001

Vrijwlligerswerk in Peru 2006 en 2007

Landen bezocht: