Het rondreizen is begonnen! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Louise Schuur - WaarBenJij.nu Het rondreizen is begonnen! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Louise Schuur - WaarBenJij.nu

Het rondreizen is begonnen!

Door: Louise

Blijf op de hoogte en volg Louise

09 Mei 2006 | Peru, Arequipa

Hola mis amigos!!! Zit nu in Arequipa! Niet te geloven toch :?: Even vertellen over mijn laatste avond in Cusco... We hadden het plan om te gaan eten in Los Perros, een onwijs gezellige tent! Maar de plannen werden veranderd, twee vrienden van Lieke en Bette wilden wel voor ons gaan koken in ons hostel. Het zijn twee jonge zuid amerikaanse knullen die bezig zijn met het schrijven van een kookboek. Nou, prima, ze gingen pasta con pollo maken. Zijn uren bezig met kokkerellen, verse pasta notabene, rook allemaal erg lekker en eindelijk mochten we dan aanvallen, met natuurlijk een goed glas wijn er bij. De maaltijd was werkelijk fantastisch lekker! Top diner en helemaal leuk, omdat het mijn laatste avond was. We waren met een man of 13, helemaal gezellig! Afscheid genomen van iedereen, snik, snik, en de volgende dag gingen Irma en ik richting Puno met de bus van half 9. We zaten in een vieze, gore, oude bus! Thanks to our friend Carlos, haha, van PUMA TREK TRAVEL! Het enige voordeel was dat we bovenin de bus zaten, panorama seats! Voorin, dus we hadden een goed uitzicht. Wel konden we zien dat we een hond overreden, helaas al de tweede keer dat we dit mee maken....Vanaf de pot had je trouwens ook een mooi uitzicht..... In Puno vonden we al vrij gauw een gezellig hostel, zat helemaal goed! Snel de stad in om een lekker bak capocino te halen, daarna trip geboekt voor de eilanden in Titicaca meer. S´avonds heerlijk gegeten in restaurant Apu Salkantay. De volgende dag om kwart voor 8 opgehaald, om vervolgens de boot te nemen van 8 uur richting de floating islands de Uros eilanden. Een uur varen vanaf Puno. Gewoon niet te geloven hoe die mensen daar leven. De eilanden drijven dus gewoon in het meer, zijn ongeveer 2 meter dik, 1 meter aarde, 1 meter riet. We waren met een groep van 26 mensen, hele leuke lui allemaal van verschillende landen. De gids was lokaal en legde alles goed uit over het wel en wee van de bewoners. Ze hebben geen electriciteit, maar hebben wel zonnepanelen voor tv en radio!!! We gingen ook nog op een handgemaakte rieten boot varen! Onwijs leuk, met twee mannen die gingen roeien! Na het bezoek aan de Uros eilanden, gingen we naar Amantani, een ander eiland, 3 uur verder met de boot. Daar werden we verwelkomd door de lokale bewoners met muziek en dans. We werden verdeeld volgens rotatie systeem onder lokale gezinnen. Jerome, een fransman, ging met ons mee naar een lemen hut. Het viel niet tegen, onze kamer was ok. 10 kilo aan dekens op ons bed, een keihard kussen, matras iets harder en i.p.v. een lattenbodem, een rietlaag! De plee was een outhouse, speciaal voor de touristen een aparte plee... Lage pot met tochtgaten en geen water, dus ook geen doortrek mogelijkheden. Gewoon een emmertje met water in de pot gooien na je behoefte...
Het gezin bestaat uit 7 kinderen, waarvan er 4 thuis wonen, schoondochter plus baby, 6 schapen en een kip. De lunch kregen we in een donkere lemen hut. Irma zag mij niet eens zitten toen ze het hok binnen kwam kruipen. Deuren zijn er klein, dus je moet opassen dat je je hoofd niet stoot. Pa kwam bij ons aan tafel zitten, de rest zat in een hoek bij het "fornuis". De lunch bestond uit soep, plus 3 soorten aardappels en een plakje tomaat. S´middags kregen we uitleg over lokale gewoontes, klederdracht, landbouw etc. Op het eiland zijn 9 communities en de communitie waar wij sliepen bestaat uit 75 mensen. Er zijn geen winkels op het eiland, pa gaat 1 keer in de week naar Puno om boodschappen te doen. Ze maken ook dingen waaronder de typische Peruviaanse mutsen. Wij natuurlijk zo´n ding gekocht! 20 soles! Verder moesten we natuurlijk weer klimmen die middag, en wel naar het hoogste punt van het eiland. bovenop de heuvel is de tempel Pachamama.Wat een klim zeg, we gingen weer bijna dood! Elkaar meegesleept, 4300 meter valt niet mee! Hijg, puf en gevloek. Mooi boven, toch de moeite waard na al dat geploeter! De zonsondergang was fantastisch mooi! En dan MOET je weer naar beneden! Met zaklantaarns, want er is geen lantaarnpaal op het eiland! Ging gelukkig iets sneller. Opgewacht door de gastfamilies, om aan te vallen voor het diner, wat bestond uit, wéér soep, droge rijst en een aardappel/groente/maccaroni prut. Irma vond het een meelhap! Munja thee, soort mintkruid, best wel lekker. En toen..... naar het grote FEEST! Speciaal voor ons in het buurthuis een band en werden alle gasten voorzien van lokale klederdracht. Poncho plus muts. Veel voor pret met die mutsen gehad. Foto volgt.
De bar was gigantisch! Zie ook foto. Band op podium, zoon Abel speelde pamfluit en gewone fluit. We werden allemaal door de lokale bevolking ten dans gevraagd, even later renden we in een grote cirkel door de toko! Ir ff uit haar dak met Carlos uit Lima. Om 9 uur in het donker naar huis gesluisd door moeders. Prachtig mooie sterrenhemel inclusief de melkweg! De plees bij buurthuis niet bezocht, Irma moest al bijna spugen bij het zien er van....gat in de grond met de uitwerpselen er naast... Eenmaal thuis, po naast het bed gezet voor het geval dat... In bed met sokken, flanellen pyjama, zelfs Irma!
Volgende morgen on 7 uur ontbijt, in donkere woonkamer/keuken, na een professionele wasbeurt, dankzij de vochtige doekjes van de Etos. Ter herhinnering, er zijn geen douches!
Tijdens het ontbijt werden we een beetje uitgerookt door moeders die pannekoeken aan het bakken was bij het vuur....en het meel is zeker niet duur...(Elsje Fiederelsje schiet me nu te binnen) Na ontbijt stijl pad naar beneden, om naar de haven te gaan en met boot naar volgende eiland, Taquile, 1 uur varen. Erg veel wind, dus veel geschommel, niemand zeeziek. In de haven aangekomen, werd ons een normaal toilet aangeboden, maar die was op slot. Op naar de volgende klim, stijl pad omhoog, gelukkig ge-effend pad. Een uur gelopen naar de plaza. Tijdens de wandeling o.a. mooi uitzicht over het gigantische meer een een besneeuwd gebergte van Bolivia. (Cordillera Real)
Ook veel lokale kinderen ontmoet die de welbekende armbandjes verkopen. Ze weten denk ik dat ik daar een zwak voor heb. Heb er inmiddels al heel wat gekocht, dus ook daar... Op het plein met z´n allen gelunched, grilled kingfish of forel met friet en rijst. Erg lekker. Na de lunch naar de andere kant van het eiland gelopen via de beroemde 500 trappen. Een slingerend, stijl rotspad met enkele bogen. (arches) Laatste deel van de trip, nog 3 uur met de boot naar Puno. O ja, op Taquile breien de mannen mutsen! Ok, het was een erg leuke trip en erg leuk om te zien hoe men daar leeft. S´avonds met Jerome en Anise, een amerikaanse heerlijk gegeten in , ja, alweer, Api Salkantay. Was erg gezellig, veel gelachen en lekker aan de wijn gezeten en daarna in een lokale kroeg nog een paar borrels gedronken. Irma B-52, ik heerlijke Caipirinha´s. Zal ik in Brazil ook nog wel drinken! Enne M.A. Nuis, ik hoor van Ir dat bij jou op zaterdag avond de bar ook open is voor B-52´s!! Irma en ik zitten dit verhaal te schrijven in een fantastische tuin van een heel leuk hotel in Arequipa. "Casa de mi Abuela" Bram, zat jij hier ook niet? Onwijs leuk hotel, met zwembad(je), hangmatten in de tuin, gewoon ff lekker relaxed, hebben we wel verdiend! Zijn hier vanmiddag aangekomen na een busrit van 5 en een half uur. Blijven hier tot vrijdag en tussen door ff 2 dagen naar Chivay om de condors te bekijken in de colca canyon.
Goed, dit was het voor nu. Hasta luego, de groetjes van Ir en Lou en een dikke kus.

• 09 Mei 2006 - 02:09

Louise:

Hola, de foto´s komen binnenkort. Zit nu op pc waar het plaatsen van foto´s niet mogelijk is.
    groetjes van Lou

• 09 Mei 2006 - 08:25

Annelies R.:

Hoi dametjes, wat maken jullie leuke dingen mee zeg, wat een ervaringen waar jullie jaren op kunnen teren. En louise, de caipirinha's in Brazil zijn natuurlijk niet te versmaden, neem er ook wat op mijn gezondheid!! Veel plezier nog, ik kijk uit naar de foto's!!

• 09 Mei 2006 - 08:30

Sas:

Hi Louise!!
    Wat leuk om je verhalen te lezen zeg!! echt jammer dat ik niet bij je laatste avondje kon zijn.. Machu Picchu was geweldig! Inmiddels ben ik alweer in Nederland en wou ook even kwijt dat je bootje heelhuids is aangekomen hoor! haha! Je moet nog maar even laten weten wanneer je precies in Lima bent, misschien kan ik daar op het vliegveld nog wel even afscheid van je nemen..hihi!

kuskus

• 09 Mei 2006 - 14:55

Eva:

hallo daar, reislustige dames... die cocktails doen jullie goed! Hier is het onderhand ook hartje zomer - althans, voor zolang dat duurt-...
    Lou, weet je wat Gerrit van G. vertelde? Die waren laatst bij familie -of he tnu van ireen was of van gerrit weet ik niet- in Tilburg; de dochter van die mensen daar is gewoon Lieke! Toevallig. Lachen he! Moet je maar eens uitzoeken als je weer terug bent. Ik zit hier op het werk; ga er weer mee door. Groetjes en liefs, Eva.

• 09 Mei 2006 - 18:07

Mama,:

Lou,na jouw telefoontje van gisteravond,vanuit de tuin, nu een schriftelijk verslag van de laatste dagen.Jullie beleven daar wel wat zeg.Nog een paar dagen in Peru en dan is het gedaan.En als toetje nog Naar Brazilie.Het was fijn om je stem weer te horen.Liefs mama

• 09 Mei 2006 - 23:38

Louise:

Mensen, de foto´s krijgen binnenkort een naam, vergt nogal veel tijd om het nu te doen..sorry, maar als ik thuis ben, komt er bij elke foto iets leuks te staan!!!

• 10 Mei 2006 - 06:33

Marjolein:

Dat was heerlijk genieten van het verhaal en de foto`s (ondanks dat er niet bij alle foto`s namen stonden hoor)Blijf maar lekker genieten van de laatste 5 daagjes in Peru en dan hop naar Brasil. Jeetje wat gaat het nu in één keer snel....
    Groetjes liefs Mar

• 10 Mei 2006 - 06:49

Mark Alexander:

doe mij ook zo'n prive kok... ;-)

• 10 Mei 2006 - 09:39

Stella:

zo te horen geniet je lekker met irma,dat doe je goed.p.s. neem de sfeer van brasil mee huis.haha
    gr uit schermerhorn

• 12 Mei 2006 - 03:33

Bette:

Hey louise, ik mis je hier hoor, cusco is net meer hetzelde :p
    maar nog steeds toch geweldig hier.
    Groetjes van Nick!
    xxx Bette

• 12 Mei 2006 - 11:15

Monique:

Leuk om je verhalen weer te lezen! Geniet maar lekker!
    dikke zoen monique

• 12 Mei 2006 - 17:35

Ingrid B.:

Hoi meiden, wat een ervaringen allemaal en wat gaat de tijd snel! Onwijze mooie foto's, krijg een goede indruk van het land en de bevolking. Leuk om jullie ook zo te blijven volgen. Geniet er nog maar lekker van, voor je het weet is het weer over!

Liefs,

• 12 Mei 2006 - 20:27

Tilly:

Hola mutsen,heerlijk jullie zo op de foto te zien,leuk dat wij nog even mee kunnen genieten van de reisverslagen/verhalen,nog even diep adem halen voor de laatste dagen,liefs Tilly.

• 12 Mei 2006 - 20:42

Danielle:

Hey Lou!! Leuk om je verhaal vanaf hier te lezen en je foto's te bekijken. Klinkt allemaal weer erg gaaf! Moet zeggen hier in cusco is het ook nog steeds leuk. Gister laatste dag op project gehad en je gelooft het niet, maar gister is alles verhuisd! Met de kids gaat overigens ook alles goed! Zondag vertrek ik naar Bolivia, ben benieuwd of het daar net zo gezellig is als onze afgelopen tijd in Cusco!! Heel veel plezier en tot in Nederland!!! xxx daan

• 14 Mei 2006 - 13:52

Leonie Wolkje:

Bonjour Lou!

Zo hoe is het nou? leuk om alles te lezen en vooral te foto's te zien!
    Dikke kus,
    Leo