Drukke week achter de rug in Cusco!!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Louise Schuur - WaarBenJij.nu Drukke week achter de rug in Cusco!!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Louise Schuur - WaarBenJij.nu

Drukke week achter de rug in Cusco!!!

Door: Louise

Blijf op de hoogte en volg Louise

25 November 2007 | Peru, Cusco

Hola, daar ben ik weer. Dit keer vanuit onze laatste stop, Cusco. De laatste 2 dagen in Buenos Aires waren helemaal leuk. Prachtig weer, strak blauwe lucht, veel geshopt voor souveniers, Diana zelfs een leren jas op maat laten maken!
Heerlijk gegeten en nog even VET genoten van de Argentijnse steak en wijn.
Judith, van El-Fuego, zat toevallig ook in Buenos Aires, samen met haar vriend, dus onze laatste dag met hun heerlijk gelunched op een terras! Judith vertelde dat het huis van het Circa project in Arequipa, waar ik geld voor heb ingezameld helemaal is opgeknapt en dat het er heel mooi uitziet. T.z.t krijg ik foto´s en die zet ik dan op de website. Before and after pictures, ben heel benieuwd!
Goed, zaterdag morgen 17 nov. Buenos Aires achter ons gelaten en op naar Cusco, waar Diana haar ouders inmiddels waren. Zij hebben een rondreis door Peru en Bolivia gemaakt en nog een weekje Cusco eraan vast geplakt. Ze zijn inmiddels weer in Nederland, maar we hebben een gezellige en drukke week met ze gehad.
De gids spelen, ofcourse, ze werden meegesleept naar Diana haar projecten, naar mijn projecten, alle markten afgestruind en veel in de zon gezeten op de Plaza! Ja, het was en is hier zowaar mooi weer. Af en toe een regenbui, maar voornamelijk overdag veel zon!
Op de Plaza werden we vaak aangesproken door bekenden, waaronder mensen die collecteren voor onze projecten. En één van die knullen, Luis, was zo onder de indruk van de lengte van de ouders van Diana, dat hij vroeg of ze giraffe soep eten! :biggrin:
Sabien, het oude vrouwtje met 3 en een halve tand, stond ook opeens voor ons.
Wat een klein wijffie is dat ook!

Ik moet zeggen dat ik de eerste paar dagen best wel veel last had van de hoogte! Snel buiten adem, helemaal met trappen lopen! Jemig, dat is weer ff wennen hoor! Veel aan de coca thee, dat helpt.
Dinsdag avond heb ik alle kids, 23, plus de volwassenen van het Remar huis, 12 man, mee uit eten genomen. Ik had nog wat geld over van de inzameling.
Diana en haar ouders gingen ook mee, Lindy een nederlandse vrijwilligester ook en Anton, waar ik vorig jaar mee op het project werkte. Hij was toevallig weer in town. We waren met een man of 40.
Nou, de avond was helemaal top! Ik had gereserveerd in Los Toldos, een kip restaurant. Iedereen kreeg salade, kip, patat en cola en ik had een paar grote flessen mayonaise meegenomen, want patat zonder mayo kan natuurlijk niet! :D
Nou, nou, wat genoten de kinderen! Zo leuk om te zien. Zie ook de foto´s.
Het viel ons allemaal op hoe keurig deze kids zich gedroegen tijdens het eten. Geen gezeur, ze bleven netjes aan tafel zitten totdat iedereeen klaar was.
Na afloop hielden verschillende kinderen een speech, om mij te bedanken, waaronder een jongen van 14 die ook zijn verontschuldigingen aanbood aan alle kinderen, omdat hij de dag daarvoor zich had misdragen.
Natuurlijk moest ik ook nog even een babbel houden in mijn beste spaans. Ging me goed af. Het was een super geslaagde avond. Na afloop werden alle kippenbotjes en andere restjes in plastic zakjes gedaan. Voor de hond!
Deze week ga ik nog een paar keer terug naar het project. De ouders van Diana hadden pennen, schriftjes, ballonnen en schmink meegenomen, dus ik moet natuurlijk schminken! Helemaal zin in!
De afgelopen week hebben we ook het mannen huis van Remar bezocht. Daar was ik nog nooit geweest. Daar wonen alleen maar mannen, voornamelijk oudere en als de jongens van het kids huis 16 jaar worden, gaan ze ook naar het mannen huis.
Er zitten nu 2 jongen knullen en de rest is stukken ouder. Eigenlijk horen die 2 er niet thuis, maar er is verder geen oplossing. Sommmigen zijn gehandicapt, spastisch, vreselijk triest. Ze zitten tussen plastic flessen, halen met de hand de pastic ringetjes eraf en dat wordt in een verpulver machine gegooid voor recycling. Ook wordt alle soorten papier uitgesorteerd. De mannen die het beter hebben, gaan de straat op, om te collecteren. In principe zijn al deze mannen verslaafd geweest aan drugs, alcohol of hebben hun vrouw en/of kinderen mishandeld.
Diana heeft nog wat geld over en we zijn van plan om het huis een beetje op te knappen. Deze week gaan we beslissen wat we gaan doen. Diana heeft via het Circa project, door de dames in het naai-atelier aldaar, lakens laten maken. De mannen hebben nl. geen fatsoenlijk beddengoed. De bedden zien er trouwens ook niet uit, maar niet te spreken over de matrassen die erop liggen!
Maar ja, we hebben niet zoveel geld meer, dus waarschijnlijk gaan we keuken spullen regelen. Nieuwe borden, pannen, bestek, gasstel etc. Ik houd jullie hiervan op de hoogte.
Was wel leuk om de ouders van Diana al onze projecten te laten zien. Ze vonden het zelf ook erg interessant, maar ook wel triest.
Verder werd Diana een beetje ziek tijdens de laatste dagen dat haar ouders hier waren. Flink aan de dunne, dus gister toch naar even naar het zieknhuis, met een potje groene poep! :D
Uitslag: Parasieten in haar lijf! Is besmettelijk, dus ik moet ook maar oppassen. Ze heeft pillen en dinsdag terug voor controle.
Inmiddels zitten we weer in ons oude vertrouwde appartement, naast de politie. De eerste week zaten we met Diana haar ouders in een oud vertrouwd hostel, Mira Sol, nu toch wel leuk om weer op je zelf te zitten.
Verder niet veel te melden, alleen dat we af en toe voetbal zien, Argentinie zien verliezen van Colombia en Peru gelijk zien spelen tegen Brazilie. Heb vernomen dat Guus door is met de Russen, ten koste van Engeland? Helemaal leuk.
Ook vernomen van Marjolein, die mijn auto in de gate houdt en er regelmatig mee rijdt, dat de accu het heeft begeven en dat er van de week is geprobeerd in te breken in mijn auto! Gelukkig niks gejat, alleen slot geforceerd. Oftewel, kaduuk! Lekker dan!
Goed, nog een paar weekjes en dan zit ons avontuur erop! We hebben in ieder geval heel veel genoten van al het moois wat we gezien hebben. Héél véél meegemaakt, maar dat wisten jullie al. :D
De komende week nog best wel druk met de projecten, dus wordt vervolgd.
Is trouwens weer erg leuk om hier terug te zijn! Alsof we niet zijn weggeweest! Komen alweer veel bekenden tegen en we willen eigenlijk nog niet naar huis.....
Adios y hasta luego,
Besos Louise

  • 25 November 2007 - 22:10

    Marjolein:

    Hola loutje,

    Wat een heerlijk verhaal weer, en lekker genieten van het mooie weer, dat is hier wel even wat anders. Ben benieuwd naar alle foto`s..

    groetjes liefs Mar

  • 26 November 2007 - 00:05

    Eva:

    Hoi Lou,
    Wat een supergoed idee om alle kids mee uit eten te nemen! Mijn hart doet zeer als ik erbij stilsta hoe gewoon 'eten' voor mij is en ik je hoor vertellen hoe bijzonder het voor hen was. Kip en patat: een heel bijzonder kindermenu :)!
    Liefs, Eva.

  • 26 November 2007 - 08:06

    Es:

    Hoi Lou,

    Zag er gezellig uit, het etentje!
    Top idee.
    Tot gauw.

    xxx
    Es

  • 26 November 2007 - 09:08

    Ernie:

    Hai Louise,
    Geweldig wat je allemaal voor die
    kinderen hebt gedaan. Uit eten met ze.
    Dat zullen ze niet zo gauw meer doen.
    En het zag er gezellig uit op de foto's
    En dat mannenhuis. Dat jullie daar ook
    nog wat voor willen doen. Wat erg die
    foto's, van het mannenhuis.Toppie hoor
    dat jullie ook wat voor hun doen.
    'Groetjes Ernie

  • 26 November 2007 - 09:46

    Jane:

    Hoi Louise, Je heb een prachtig reis meegemaakt met wat highs and lows. Geniet nog van het en ik zie je volgende jaar. groetjes jane

  • 26 November 2007 - 14:13

    Ina En Stanley:

    Wat hebben wij een fijne tijd gehad. Wat zijn de foto's leuk geworden.
    Het is echter schrijnend om te zien hoe sommige mensen moeten leven. Geheel zonder vooruitzichten.

    Wij wensen jou nog een hele fijne afsluiting van jouw vakantie.

    Groetjes en kus.

  • 26 November 2007 - 18:33

    Heidi:

    He Loutje,
    Kan me voorstellen dat jullie nog niet naar huis willen! Genoeg goeds te doen nog daar!
    Geniet nog even.
    Liefs, Heidi

  • 26 November 2007 - 21:52

    AnneliesR.:

    he loutje, inderdaad kip met frietjes, waar hebben we het over, en hoe blij kan je ze er mee maken?? Prachtig die gezichtjes!! En jullie doen echt te gek werk daar voor de kinderen (en de ouderen), petje nogmaals af voor jullie hoor. Geniet nog ff lekker de laatste weekjes, we spreken gauw!!

    kusjes,


  • 27 November 2007 - 07:57

    Irma:

    Meiden!
    De laatste loodjes! Maar wel leuk nog even in Cuzco,heerlijk! Geniet en dan zit je weer in Nederland. Nou, hier zullen ook menig familielid, vriend en vriendin blij zijn jullie te zien hoor!
    Tot heel gauw, dikke kus, Irma xx

  • 27 November 2007 - 17:21

    Tilly:

    Hola Loutje,heerlijk met de kids eten en gelukkig daarna pas na het mannenhuis,schoonmaken in de keuken?nooit van gehoord,ach men moet er maar doorheen kijken.Lachen met dat busje,zo ziet jouw autotje er toch niet uit...zonder accu,geniet er van voordat je het weet ben je terug,hasta la kippa.xxTil.

  • 28 November 2007 - 19:42

    Diana V. Roon:

    He Loutje!
    Jeetje, ik schrok gewoon van die foto's van die keuken in het mannenhuis. Dat mensen zo moeten leven zeg, echt triest! Maar jullie zijn dus echt weer reddende engelen daar he! SUPER!! Tja, dan zit jullie big adventure er alweer bijna op, maar met geweldige ervaringen rijker. Soms hele trieste, maar ook heel veel mooie! Nog even goed genieten de laatste dagen en alvast een goede reis richting Hollanda. Dikke knuffel,en liefs van Diaantje.

  • 29 November 2007 - 10:14

    Stella:

    hoi meiden, wat een feest met de kinderen om hun mee te nemen naar een resturant.ik wordt er gewoon blij van.
    goed van jullie.sucses bij het project.
    gr uit schermerhorn

  • 30 November 2007 - 14:18

    Linda:

    He schuurtje! Mooie foto's weer en veel te vertellen. Ben je al aan het aftellen?? Enjoy het mooie weer want hier is het bagger. Ondanks alle regen genieten we wel van onze mooie nieuwe tuin. Maak er nog een waanzinnig leuke week van en we zien je hopelijk snel! Veel liefs en dikke zoen van ons. Linda en Jeroen

  • 30 November 2007 - 17:02

    Trudy & Ernst:

    We houden je hele reis bij, ook al hebben we nog niet veel gereageerd. Het zijn weer prachtige foto's die in een van de categorieën van de World Press Photo niet zouden misstaan. Mooi om al die kids aan de tafel te zien zitten aan de kip met patat. Heel bijzonder.
    Louis geniet nog en breng nog meer zonneschijn voor deze mensen.

    groet Trudy

  • 01 December 2007 - 07:19

    Mamma:

    Lieve Lou,ik zie dat er geen reactie van mij op staat.Ik denk dat ik vergeten ben om op plaatsen te klicken.Wat hebben jullie weer fantastische digen met die kinderen gedaan.Wat moet dat een fijn gevoel geven. Maar ik denk dat jullie nu ook wel weer naar huis willen.Papa heeft gisteravond nog een mailtje gestuurd. Ik kan me voorstellen dat je ons niet te lang om je heen wil hebben als je thuiskomt.Laat ons even weten wat je plannen zijn.Wij kunnen natuurlijk bij tante Aaf eten en slapen dus laat het ons even weten.Waarschijnlijk kun je ons wel bellen, maar wij jou niet. Het is nog een beetje vroeg voor de Zaterdagmorgen maar ik kon niet meer slapen. Ik ganu voor ons veel lekker fruit schoonmaken. We verheugen ons op je terugkomst.Liefs mamma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Louise

After South America, twice, and New Zealand, now going to Australia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 171277

Voorgaande reizen:

17 December 2014 - 22 Januari 2015

Going down under

13 Februari 2011 - 26 Maart 2011

Going to the Kiwi's!

30 November -0001 - 30 November -0001

Vrijwlligerswerk in Peru 2006 en 2007

Landen bezocht: